آیا در پرورش مرغ از هورمون استفاده
می شود؟


علی اصغر شعبانی

احتمالا برای بسیاری از افراد جامعه این سوال مطرح باشد که چگونه در طی 45 روز یک جوجه 42 گرمی به وزنی در حدود 2700 گرم می رسد، درحالی که اگر مرغ در محیط بیرون از مرغداری نگهداری شود، چنین نیست، در واقع افزایش سریع وزن مرغ در صنعت مرغداری به دلیل بکارگیری علم اصلاح نژاد، علم تغذیه ، بهداشت و مدیریت واحد مرغداری می باشد.


در ایران بر اساس آیین نامه مربوط به «تعیین معیارهای ظاهری / ارگانولپتیک، شیمیایی و میکروبی خوراک طیور» و در ماده 4 بند ج آن (مصوب اداره کل نظارت بر بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی کشور به شماره 45121/43 مورخ 19/8/88 )، در خصوص معیارهای شیمیایی خوراک طیور عنوان گردید که « محموله باید عاری از هر گونه دارو، مواد آنتی بیوتیک و هورمون های استروئیدی» باشد. با وجود ممنوعیت استفاده از هورمون در پرورش طیور شاید برخی این ذهنیت را داشته باشند که تعدادی از مرغداران به صورت غیر قانونی برای رشد طیور از هورمون استفاده می کنند، بر همین اساس دلایلی در این مقاله ارائه خواهیم کرد که نشان خواهد داد هیچگونه دلیل علمی، منطقی و اقتصادی برای مصرف هورمون وجود ندارد. پیشرفتهای بدست آمده در زمینه های مختلف صنعت پرورش طیور در دهه های اخیر، نقش بسیار مهمی در گسترش کّمی و کیفی فراورده های تولید شده در این صنعت داشته اند که به چند مورد آن اشاره خواهیم داشت. 1-اصلاح نژاد متخصصین ژنتیک و اصلاح نژاد طیور طی چند دهه اخیر در زمینه بوجود آوردن سویه های جدید جوجه های گوشتی که از سرعت رشد بالایی برخوردارند، به پیشرفت های چشمگیری دست یافته اند، در نتیجه سرعت رشد بالای طیور به دلیل اصلاح نژاد طی چند ده، اخیر می باشد. 2- تغذیه علمی و ایجاد شرایط پرورش ایده آل در حال حاضر به میزان زیادی مشخص گردیده که طیور به چه مقادیری از انرژی، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارند تا به رشد و عملکرد بهینه دست یابند.

یکی دیگر از عواملی که منجر به رشد سریع طیور می شود شرایط محیطی مناسب می باشد که شامل درجه حرارت مناسب،تهویه استاندارد، رطوبت، دانخوری و آبخوری کافی و بستر مناسب می باشد. 3- عدم تاثیر هورمون ها، رشد سریع طیور به دلیل رویدادهای پیچیده متابولیکی است که به فعالیت وسیع غدد درون ریز بستگی دارد. تجویز هورمون رشد، منجر به افزایش وزن در جوجه های گوشتی نمی شود هورمون ها از نظر شکل شیمیایی به دو شکل مختلف شامل «هورمون های استروئیدی» و «هورمون های پروتئینی» وجود دارند. هورمون های استروئیدی در صورتی در بدن فعال هستند که از طریق خوراکی مصرف شوند، به عنوان مثال قرص های مورد استفاده جهت کنترل زایمان (قرص های ضدباروری) از نوع هورمون های استروئیدی می باشند که به شکل خوراکی مصرف می شوند و حتّی پس از عبور از دستگاه گوارش فعّال باقی می مانند. این در حالی است که هورمون های پروتئینی(هورمون رشد) در معده تجزیه شده و بعد از عبور از دستگاه گوارش به میزان زیادی از بین می روند. در نتیجه هورمون های رشد برای آنکه بر بدن تاثیر داشته باشند(مانند هورمون انسولین) باید از راه تزریقی تجویز شوند. تجویز هورمون ها در گله های طیور بسیار دشوار است. همانطور که اشاره شد هورمون رشد نیز از نوع هورمون های پروتئینی است که برای موثر بودن باید به صورت تزریقی تجویز شود. تحقیقات نشان می دهند که آزادسازی هورمون رشد طبیعی در جوجه های گوشتی به صورت ضربانی (پالسی) اتفاق می افتد و هر 90 دقیقه به حداکثر خود می رسد. این بدان معنی است که حتّی با فرض مصرف هورمون رشد در گله های طیور، تنها روش مناسب و مطلوب برای موثر بودن آن(همانند تزریق مکرّر انسولین در بیماران مبتلا به دیابت)، تزریق های مکرّر و به دفعات بسیار زیاد از راه داخل وریدی برای جوجه ها است، که فراهم نمودن تدارکات لازم برای تزریق چندین نوبت هورمون رشد در یک روز به میلیون ها قطعه جوجه گوشتی در مزارع پرورش مرغ گوشتی در ایران عملا غیرممکن و غیر اقتصادی است . نتیجه گیری: برای افرادی که با ابعاد فنی تولید و پرورش طیور آشنا هستند به این موضوع آگاهند که رشد سریع مرغ های گوشتی ناشی از پیشرفت آهسته ولی پیوسته در زمینه ژنتیک و اصلاح نژاد، تغذیه و مدیریت کنترل بیماری ها می باشد با توجه به مطالب فوق مشخص می شود که تجویز هورمون رشد در تغذیه مرغ های گوشتی برای وادار کردن آنها به رشد سریع و ناگهانی، نه تنها مفید نخواهد بود، بلکه بسیار زیان آور و استرس زا بوده و غیر منطقی،غیراقتصادی باشد.

نامه سرگشاده مرغداران درباره مرغ هورمونی 


اتحادیه‌های تولید کننده مرغ گوشتی با ارسال نامه ای سرگشاده به رئیس سازمان غذا و دارو از اظهارات وی در ارتباط با مصرف هورمون در تولید مرغ ‌ گلایه کردند. به نقل از تسنیم: تشکل‌های تولید کننده مرغ گوشتی طی نامه ای سرگشاده به دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو از اظهارات وی و سازمان غذا و دارو در ارتباط با مصرف هورمون در تولید مرغ ‌ گوشتی گلایه کردند . در این نامه آمده است که مواردی که درباره استفاده از هورمون در تولید مرغ مطرح شده غیر کارشناسی بوده و منجر به تضعیف تولید ملی و نگرانی مردم می شود. این نامه می افزاید که صنعت طیور کشور حق دفاع از خود را در مراجع قضایی محفوظ می داند و در صورتی که این سازمان بر موضع خود پا فشاری کند این موضوع را پیگیری قضایی می کند. گفتنی است که رئیس سازمان غذا و دارو در یک برنامه تلویزیونی میزان هورمون در این فرآورده را قابل توجه دانست! متن را در تصویر سمت راست ببینید


تولید مرغ بدون استفاده از هورمون است


رئیس سازمان دامپزشکی کشور برخی ادعاها در خصوص استفاده از هورمون در تولید مرغ در برخی واحدهای تولیدی را تکذیب کرد و گفت: هیچ نوع هورمونی در تولید مرغ در کشور استفاده نمی شود.
مهدی خلج روز پنجشنبه در جریان بازدید وزیر جهادکشاورزی از یک واحد تولید واکسن دام و طیور توسط بخش خصوصی در استان البرز، در گفت و گو با خبرنگاران، گفت: هیچ هورمونی در پرورش مرغ به کار نمی رود و هر نوع اظهارات در این زمینه تکذیب می شود.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی خاطرنشان کرد: مرغ تولیدی کشور تحت نظارت دامپزشکی بسته بندی و پایش می شود و اقدامات نظارتی به منظور کاهش بیماری ها صورت می گیرد و طیور تغذیه مناسبی دارند. خلج در ادامه گفت: سالیانه دو میلیون تن گوشت مرغ و 900 هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می شود. وی با تاکید بر اینکه از کسانی که مردم را در مصرف مرغ داخلی دچار تشویش می کنند، گلایه داریم، اظهار داشت: مرغ های ایرانی فاقد هرگونه هورمونی است. رسانه ها این موضوع را منعکس کنند. رئیس سازمان دامپزشکی همچنین گفت: مرغ ها در دوران پرورش آزمایش می شوند. حتی قبل از کشتار نیز مورد آزمایش قرار می گیرند.

امکان استفاده از هورمون در تولید مرغ وجود ندارد

امیر میمندی پور، عنوان کرد:  تمامی شایعاتی که در خصوص هورمونی بودن مرغ ها وجود دارد از عدم شناخت علمی از چرخه و فرآیند تولید طیور ناشی می‌شود.

وی در ادامه با تکذیب این بحث و ابراز تاسف از دامن زدن به این شایعه حتی در بین افراد تحصیل کرده ادامه داد: مرغ‌های ایرانی فاقد هرگونه هورمونی هستند و رسانه‌ها این موضوع را منعکس کنند تا مردم بدانند مرغی که با زحمت سرمایه گذاران و همت کارشناسان دامپروری و  ناظران دامپزشکی تولید می‌شود هیچ مشکلی ندارد و می‌توانند آن را مصرف کنند.

میمندی پور که فارغ التحصیل بیوتکنولوژی تغذیه دام و طیور از کشور مالزی است در ادامه به توضیح چرایی رشد مطلوب مرغ در یک دوره زمانی کوتاه مدت و بیان اینکه این موضوع ارتباطی به مصرف هورمون ندارد پرداخت و افزود: اینکه مرغ در دوره کوتاه مدت به رشد مطلوبی می‌رسد نتیجه تلاش علمی، اصلاح نژاد، کاهش بیماری و تغذیه مناسب است.

دبیر اجرایی دومین کنگره بین المللی و چهاردهمین کنگره ملی ژنتیک ادامه داد:برای پرورش جوجه‌های گوشتی، جوجه‌های یک‌روزه از مرغ مادر گوشتی و جوجه‌کشی‌ها خریداری شده و سپس به مرغ‌داری منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: به علت پرورش سریع جوجه‌های گوشتی که در عرض ۴۲ روز از وزن ۴۲ گرم به ۲۵۰۰ گرم می‌رسند، برنامه‌های پرورشی، تغذیه‌ای و بهداشتی به خصوصی در گله‌های پرورشی صورت می‌گیرد به طوری که  پرورش سنتی آن قابل مقایسه با نوع صنعتی نیست. محل مزرعه پرورش طیور باید به نحوی انتخاب شود که در اطراف آن تراکم واحدهای پرورش دام و طیور کم باشد و هم‌چنین با مراکز مرتبطی مانند جوجه‌کشی، کشتارگاه‌ها، مراکز فراوری ضایعات و پسماندهای دام و طیور و حتی واحدهای کشاورزی و خصوصا گلخانه‌ای که از فضولات دام و طیور به عنوان کود استفاده می‌کنند و می‌توانند موجب انتقال عوامل بیماری‌زا شوند دارای فاصله مناسب باشند.

وی اظهار داشت: بهتر است به جای دامن زدن به شایعات بی اساس در مورد وجود مرغ هورمونی در کشور و شائبه سازی جهت دار برای واردات مرغ خارجی که به هیچ وجه به نفع تولید ملی و اقتصاد کشور نیست با اطلاع رسانی صحیح رسانه ای و آگاه سازی مردم در سال جاری که از سوی مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل لقب گرفته است ، از تولید کننده داخلی و اقتصاد کشور حمایت کنیم.

میمندی پور در پایان تهویه مناسب، نوردهی به سالنها و نظارت بر نوع تغذیه و جیره غذایی دقیق در تولید مرغ صنعتی بسیار حائز اهمیت دانسته و عنوان کرد: روند تولید مرغ در مرغداریهای صنعتی هر لحظه کنترل می شود.